Meny
Fretex slagord

Endringsprosesser

Hvis videoen ikke vises kan du forsøke å laste den ned.

Omstilling- Nedbemanning - Oppbemanning - Ny rolle - Ny avdelig - Ny leder- Nye medarbeidere

Har du tenkt over hvor mange endringer du forholder deg til i løpet av en vanlig dag? Noen endringer forholder vi oss til nesten ubevisst, andre er bevisste. Noen endringer er planlagte, andre kommer litt mer uventet. De kan være relasjonelle eller strukturelle, tvinge seg frem på grunn av behov eller bli pålagt fra overordnet hold. Vi håndterer endringer ulikt, men håndtere de, det må vi - uansett årsak.

Grav deg ned i tide sier fjellvettregelen. Når det gjelder endringer så gjelder det motsatte, vær synlig og forbered deg i tide slik at samhandling og jobbnærvær kan bestå.

“Endring er en prosess som tar tid og krever vedvarende lederoppmerksomhet fra en ledelse som tar kulturen på alvor og er seg sine signaler bevisst. Fremtiden kan ikke vedtas, men må skapes. Medarbeiderne i en organisasjon kan ikke forandres, men de kan forandre seg. Det innebærer at de ikke bare kan endre seg, sine forestillinger og handlinger – like mye må de være endringsskapere av ny hverdagsvirkelighet som nye fremgangsmåter, prosedyrer, metoder – i samspill med sine ledere” (Balogan 2005, Balogan&Hailey 2008, Alvsson & Svenningson 2008)

Hva skal til for å være endringsdyktig?

Hvordan minimerer uro og negativitet?

Hvordan maksimere de gode effektene av endring?

Vi tilbyr undervisning og trening i endringskompetanse for deg og dine medarbeidere.