Meny
Fretex slagord

Drømmeomdømme

butikk varer dame interiør disk kasse smil pose lommebok kunde fornøyd
Fretex har målt omdømme for første gang, og funnet ut hva nordmenn egentlig mener.

Fretex forvalter noe svært verdifullt: nordmenns tillit. Det er donasjoner og gaver som gjør at Fretex har noe å selge. Det er tillit fra Nav og jobbsøkere som gjør at Fretex kan tilby kurs, veiledning og arbeidspraksis.Nordmenn har forventninger til og opplevelser av Fretex og summen av dette kan beskrives som omdømme. Fretex har for første gang målt sitt omdømme.  Analyseselskapet Ipsos MMI (tidligere Synovate) undersøker årlig nordmenns holdning til store norske bedrifter. I år ble undersøkelsen gjennomført for 21. gang.  Undersøkelsen måler omdømme til 116 bedrifter innenfor 13 ulike bransjer. De fem kriteriene som måles er: totalinntrykk, miljøbevissthet, samfunnsansvar og moral, økonomi og lønnsomhet, samt reklame og informasjon.

Gode resultater
Aftenposten 30. august 2012, publiserte lister over bedriftene med best og dårligst omdømme i denne undersøkelsen. Ikea er en suveren vinner med 83 prosent som svarer at de har et meget godt eller ganske godt inntrykk av bedriften. De ligger tre prosentpoeng før nummer to, som er Coop Norge. Tilsvarende skår for Fretex er hele 87 prosent!
- Det er veldig gledelig at Fretex har denne tilliten blant nordmenn. Samtidig så kjenner jeg på et stort ansvar. Fretex må hele tiden fortjene dette, sier Trond Ivar Vestre, en glad og ydmyk leder for Fretex i Norge.
Det var ingen i undersøkelsen som hadde et dårlig inntrykk av Fretex, men 10 prosent hadde verken et godt eller dårlig inntrykk.

Fretex takker!Miljø og samfunnsansvar
De beste enkeltskårene fikk Fretex på miljøbevissthet og samfunnsansvar og moral. Visjonen til Fretex er å gi folk grunn til å tro på framtiden.  Derfor gir Fretex både ting og mennesker nye muligheter. Ved å gjenbruke klær og andre gaver, bidrar Fretex til noe positivt for miljøet. Ved å tilby kurs, veiledning og arbeidspraksis bidrar Fretex til at jobbsøkere kommer inn i arbeidslivet. I fjor fikk 321 personer arbeid i eksterne bedrifter etter å ha deltatt i attføringsprogram hos Fretex.
- Fretex er avhengig av å samarbeide med bedrifter og virksomheter, slik at attføringsdeltakere kan får praksis og forhåpentligvis en jobb. I dag har vi samarbeid med 3000 bedrifter, noe vi setter stor pris på. Samtidig så trenger vi enda flere samarbeidspartnerne. Vi ønsker at bedrifter tar samfunnsansvar også ved å ta imot personer som deltar i attføringsprogram, sier Vestre videre.