Meny
Fretex slagord

Fretex Gründer 2016

feil_dato_Fretex Grunder Challenge
Fretex utfordret studentene i Oslo, Bergen og Trondheim til gründerkonkurranse. De konkurrerte by mot by – skole mot skole. Nå har vi kåret et vinner!

Gjennom Fretex Gründer Challenge 2016 lagde stundenten second hand-butikker, slik studentene selv mente de burde være for at unge mennesker skal kjøpe brukte klær.

Konkurransen har vært et ekte næringslivscase, hvor studentene brukte faglig tilnærming og egen spisskompetanse til å utvikle konseptuell idé og opprette, samt drive en Fretex pop up shop i tre dager.

Juryen besto av Ole Petter Nyhaug, Partner/Kreativ leder i Opinion, Terje Gulbrandsen, Communication Manager i Citycon og Kristin Hareide, Utviklingssjef butikk i Fretex Norge

- Det har vært en fornøyelse å følge konkurransen og se de kreative løsningene som de forskjellige studentlagene har kommet med i løpet av forberedelsene og driften av sine respektive pop-up butikker. Alle har satt sine egne preg på konsept, utforming og kommunikasjon. Juryen har brukt tilsendt dokumentasjon fra hvert av lagene, samt bildemateriell og valgt kommunikasjon i sosiale medier, i bedømmelsen av en vinner og byens beste, sier Kristin Hareide.

Hvert av lagene er blitt vurdert etter 4 overordnede kriterier:

  • Omsetning (total omsetning og snitt per handel)
  • Vareeksponering (kundevennlig, kreativt og selgende)
  • Kreativ kommunikasjon (Ide (nytenkende og konseptuell), engasjerende og miks av virkemidler)
  • Miljø (har tatt miljøhensyn i interiør og dekor, koblet miljø og secondhand i deler av kommunikasjonen og tatt miljøvennlige valg i driften)

- Det var vanskelig å velge en vinner da det var «foto-finish» mellom to av lagene, sier Hareide.

Etter en grundig vurdering har juryen kommet til følgende beslutning:

Fretex Gründer 2016 er Fretex Epleslang fra Høyskolen Kristiania i Trondheim

Medlemmer i vinnerlaget er Marianne Hofsøy, Natalie Kalland, Tora Lukkassen Olsen, Nora Nystuen, Joachim Hermansen og Linda Søgaard og Marit Dypvik Rødsjø.

Vi gratulerer!

Juryens begrunnelse: Fretex Epleslang har gått utenfor boksen i ordets rene forstand. De har skapt et helhetlig konsept med en pop-up butikk som gir assosiasjoner til en liten sommerhage, et tilfluktssted, med planter, grønt gress og epler. Laget har vist at god kommunikasjon, presentasjon og kundeopplevelse fører til salg. De har engasjert kundene på nett med konkurranser, og fysisk i butikk med bl.a. mote-visning, akustisk live-konsert og eple-boccia. De har også vist en egen evne til å knytte til seg forskjellige samarbeidspartnere slik at de har kunnet tilby det lille ekstra og dermed overgå kundens forventninger. De har også tatt bevisste valg i bruk av gjenstander i butikkinnredningen funnet på gjenvinnings- og avfallsstasjoner, slik som f.eks. kosteskaft, lamper og planker for å henge klærne på. Til tross for nesten samme antall transaksjoner som et av de andre lagene, vant de på snitt per handel og dermed også på den total omsetningen i løpet av 3-dagers perioden. En verdig vinner av Fretex Grunder Challenge 2016.

2016-04-08 11.49.11

Byens beste Oslo ble Refashion fra Handelshøyskolen BI i Oslo


Medlemmer i denne gruppa var Frida Sofie Slettvold, Guri Bredalen Bækkelund, Martin Bjørkman Hodt, Stine Bårdli Kongsrud, Nils Fredrik Brandvol Hohle, Ingunn Garthus, Thina Svendsen og Line Venolum.

Juryens begrunnelse: Refashion har skapt et konsept som de har klart å videreføre og kommunisere på en god måte. Innredningen i pop-up butikken bestod i all hovedsak av gjenbrukte elementer og materialer presentert på en innbydende måte for stopp effekt. De har lyktes med å oppnå «butikkfølelsen» og fått god kontakt med kundene. Refashion har også skjønt verdien av å tilby det lille ekstra til kunden, enten i form av egne redesignede produkter (som skjørt og shorts til en litt høyere pris) eller i form av et eget «syhjørne» der kunden kunne søke råd, hjelp og veiledning på søm og redesign, samt få sydd om plagg til lave priser. Laget har vist seg å være ekstremt løsningsorienterte når de har støtt på forskjellige utfordringer og har gjort mye riktig ut i fra de forutsetningene de har hatt. De har også klart å integrere seg selv om en del av senteret bl.a. gjennom samarbeid med nærliggende butikker. En klar annen plass for dette laget fra BI.

Byens beste Bergen: Born&Raised fra Handelshøyskolen BI i Bergen

Medlemmene i denne gruppa var Simen Kongsvik, Endre Erdal, Tommy Einmo, Torstein Brændmo, Nils Johan Lem og Simen Kvassheim.

Juryens begrunnelse: Born&Raised har tatt annerledes valg og kommet frem til et kult konsept basert på egen oppvekst på 90tallet. Elementer fra denne perioden er brukt i dekorasjonen av pop-up butikken, med kasse TV, Nintendo, Pogg prislapper, bilteppe og musikk. De viser stor digital kompetanse ved opprettelsen av en egen nettbutikk, produksjon av filmer og generell kommunikasjon i sosiale medier. En fantastisk engasjert gjeng som har vist hva som er mulig ved riktig bruk av sosiale medier.