Gå til hovedinnhold Gå til footer

Fretex legger ned butikken i Lyngdal

Butikken har vært en møteplass for mange i 23 år.

En vanskelig avgjørelse

Da Fretexbutikken ble åpnet i 1998 var målet å lage en arbeidstreningsarena for mennesker som trengte det, bidra til mer gjenbruk og til å finansiere Frelsesarmeens sosiale arbeid. Mange har vært innom butikken på arbeidstrening disse årene, men denne aktiviteten har avtatt. Ti prosent av alt bruktsalget har gått til Frelsesarmeens sosiale arbeid og det har vært verdifulle bidrag. Til toss for dette har økonomien til butikken vært vanskelig over tid. Det er kostnadskrevende å drive med gjenbruk. Fretex har lønnede ansatte i hele verdikjeden, både i transport, sortering og i butikk. Fretex har også utgifter på lik linje med andre butikker.

- Våre dyktige ansatte og alle de flotte frivillige har gjort en formidabel innsats for å drive butikken godt, så de fortjener en stor takk, sier Wigdis Strøm Kalsås som er regionsleder i Fretex.

Fretex Miljø AS har slitt økonomisk de siste årene og har lagt ned flere butikker. Det har dessverre vært nødvendig for å ha en sunn drift i hele kjeden. Nå har den vanskelige avgjørelsen blitt tatt for butikken i Lyngdal. Siste åpningsdag for butikken er 15. mai.

Takk til kunder, givere og samarbeidspartnere

- Det er mange som har stått på for å levendegjøre Fretex sin visjon om å gi folk grunn til å tro på framtiden i Lyngdal. Jeg vil rette en stor takk til givere, kunder og samarbeidspartnere. Fretex har blitt tatt godt imot og vært en del av lokalsamfunnet. Det har vi satt stor pris på, sier Wigdis videre.

Butikken har vært en sosial møteplass. Mange har kommet innom for en prat. Flere har fortalt at de har satt pris på å kunne gå i butikken med senkede skuldre, og kjenne på den gode atmosfæren. Mange har blitt sett og hørt i denne Fretexbutikken.

Fortsatt tro på framtiden

Selv om Fretexbutikken i Lyngdal avvikles, har Fretex fortsatt tro på framtiden. Fretex Jobb og Oppfølging AS er Norges største arbeidsinkluderingsbedrift og jobber mange steder i landet på oppdrag fra NAV med å gi mennesker nye muligheter i arbeidslivet. I fjor fikk 1260 arbeid og 213 startet på en utdanning. Fretex Miljø vil fortsette å satse på gjenbruk og være med på å finansiere Frelsesarmeens sosiale arbeid. I «koronaåret» 2020 gikk 21 millioner kroner fra bruktsalget til det sosiale arbeidet. Med disse midlene kunne Frelsesarmeen sette inn tiltak der skoen trykker for vanskeligstilte barnefamilier, mennesker som skal skape seg en ny tilværelse uten rus, ensomme eldre, innsatte i norske fengsler, familier som ikke er godt integrert i det norske samfunnet og utsatte ungdommer.

- En del av dette arbeidet ble muliggjort med midler fra butikken i Lyngdal, avslutter Wigdis.

Wigdis Strøm Kalsås

Regionsleder