Gå til hovedinnhold Gå til footer

Kunstauksjon hos Fretex

I Harstad inviterer Fretex til kunstauksjon på Sjøkanten senter.

På  auksjonen vil verker donert til Fretex i både Tromsø og Harstad gå under hammeren. Harstad Innrammingsverksted ved Leif-Thor Stangness har gjort verdivurderingene.

Forhåndsbud

Det er mulig å forhåndsby på auksjonen. Budene holdes hemmelig. Utropspris er minstepris, og det er opp til forhåndsbyder selv å sette tak på hvor høyt bud vedkommende er interessert i å gi.

Budene økes med kr 50 inntil bud kr 1000 er nådd, og kr 100 over dette.

Utropspris er satt til langt under vurdering

Verket som er høyest vurdert i pris, er en original av nederlenderen Harold Aspers. Verket "Angel" er av kunstneren selv vurdert til Euro 3600 (Ca NOK 38000).

Et meget sjeldent litografi av Karl Erik Harr fra serien Markens Grøde - der motivet er Isak Sellanrås kone som ser på graven til deres døde barn. Her var vurderingen svært vanskelig, men ble anslått til mellom 5000 og 10000.

Et linoleumssnitt av bysbarnet Are Andreassen vurdert til kr 4500  og et tresnitt av den samiske kunstneren Keviselie er vurdert til ca 3000. I auksjonen er det også verker av svært kjente kunstnere som Per Kleiva, Gerdi Jacobs, Johanne Maria Hansen-Krone, Randi Eilertsen, Peter Esdale, Dag Hol og mange flere .

Billedkunst, porselen og smykker

Porselen og smykker er også en del av auksjonen.  Lladro sine majestetiske 3 vise menn - sluttsolgt hos Lladro i 2017 og  ble der satt til verdi ca 1200 Euro. Royal Copenhagen sin legendariske stående Isbjørn nr 351  med fler. Lapponia Finland sitt smykkesett Wave Dance har utropspris på kr. 5000.

Fretex Miljø AS er et selskap som er eid av Frelsesarmeen og deler av bruktsalaget går direkte til Frelsesarmeens sosiale arbeid.

Tid: Onsdag 13.11.2019 kl 18.00

Sted: Sjøkanten Senter, lokalene som tidligere huset Gabriels Gaver og som ligger vis á vis Clas Ohlson, Harstad.

Visning av kunsten: Lokalet vil være åpent for visning av kunsten mandag 11.november, tirsdag 12. november og på dagtid onsdag 13.november.

Samarbeidspartnere: Krane Kunst og Rammeforretning og Fineart.no

Sissel Sandberg-Pedersen