Gå til hovedinnhold Gå til footer

Nytt Fretex-tilbud i Tromsø og Harstad

Fretex tilbyr nå avklaringstiltaket i disse byene.

Jobbsøkerne som kommer til avdelingene i Tromsø og Harstad vil få:

• En omfattende ressurskartlegging
  • Karriereveiledning
  • Praktisk arbeidsutprøving
  • En individuell plan for den videre veien mot jobb

Ønsker samarbeid med arbeidsgivere i Tromsø og Harstad

Syv ansatte skal jobbe med avklaringstiltaket i Tromsø og fem i Harstad. Disse 12 skal tilby sine tjenester for til sammen 110 jobbsøkere. Tromsø-avdelingen ledes av Marit Bøckman Gschib og Harstad-avdelingen av Andreas Lossius.

Marit Bøckman Gschib har bred erfaring fra arbeidsinkluderingsfeltet. Hun har også jobbet med andre tjenester i regi av NAV og Tromsø Kommune

- Vi skal levere gode tjenester til jobbsøkerne og til NAV. Min oppgave er å lede temaet, i tillegg til at jeg også selv skal følge opp jobbsøkere, forteller Marit.

I arbeidet med avklaring er kontakten med arbeidsgivere viktig.

- Jeg vil oppfordre bedrifter til å kontakte oss, dersom de ønsker å bidra til arbeidsinkludering, ved å gi mennesker som står utenfor arbeidslivet en mulighet til å erfare hvordan det er å jobb i virksomheten en periode. Våre tjenester er også for de som er i et arbeidsforhold, men er sykemeldte. Vi kan bistå med å utforske mulighetene og tilpasninger som eventuelt skal til for at den sykemeldte kan fortsette i arbeidet, sier Marit som er klar for å møte både arbeidsgivere og jobbsøkere i Tromsø.

Hvordan jobber Fretex med tiltaket?

Jobbsøkere som deltar i tiltaket, er enten i eller utenfor et arbeidsforhold når de starter. For sykemeldte er målet utprøving og kartlegging av behov for tilrettelegging for å fortsette jobb, med utgangspunkt i den jobben de er sykemeldt fra. Samarbeidet med lokale arbeidsgiver er dermed viktig for å få varige og gode resultater.

For Fretex er det viktig at jobbsøkerne eier sin egen prosess. Jobbsøkernes motivasjon og tro på hva de kan bidra med og utrette, både for seg selv og samfunnet, er helt sentralt for å lykkes. Når «den syke delen» legges til side, er det store muligheter for «den friske delen».

2020 hadde Fretex totalt om lag 3800 jobbsøker avklaringstiltaket, ulike steder i landet. 80 prosent av dem gikk videre til en aktiv løsning på vei mot jobb. Fretex har på landsbasis 60 jobbkonsulenter som arbeider med avklaringstiltaket

- Vi er en del av et stort fagmiljø, som er opptatt av å levere best mulig tjenester til jobbsøkerne, forteller Ragnhild Samset Johannessen, som er ansvarlig for avklaringstiltakene til Fretex i hele landet.

Ragnhild Samset Johannessen

Fagleder